Versamhetsberättelse för säsongen 2023

Sammanställning av verksamhetsåret 2023

Seniors/Herrar Säsongen 2023

1.      Vid vårt vårmöte där vi var ett 60-tal personer som träffades, fikade och hoppades på en lång, varm och skön sommar. Det var inte så hemskt mycket som gick i uppfyllelse denna regniga sommar. Visserligen var en del av juni ganska torr men sedan blev det mest blött.

2.      Idag är vi 123 betalande medlemmar (ca tiotalet färre än föreg. år)

3.      Banans uppfräschning fortgår under ledning av Daniel Evertsson med stöd av olika ”Frivilligpooler” och andra frivilliga.

4.      Vi kom igång med spel andra veckan i juni, vilket nu för tiden verkar bli mer standard. Årets stora förändring var att vi spelar på onsdagar i.st.f. torsdagar som tidigare. Det verkar ha gått utan några större protester. Årets rundor har drabbats av ett antal regniga dagar och tyvärr ett flertal rundor med bilförbud.
Den som spelat minsta 7 18-hålsrundor är med i uttagningen till Årets SeniorGolfare.

5.      Årets Mixed-tävling tillsammans med Damerna försökte vi köra tisdagen den 22 augusti men den regnade in. Vi körde tisdagen den 29 i stället och då blev vi bara 7 lag, lite av en bsvikelse. Med Rautio, Bylund och Rönnblom som segrande lag.

6.      Angående vårt deltagande i NVGF’s Tourtävlingar så har vi inget förstalag men däremot ett andralag som har segrat i årets Tour.

Däremot så var vi tvungna att avbryta vår egen NVGF-tävling p.g.a.regn i massor.
Dessutom, för att inspirera till mer deltagande i NVGF´s spelande så har Herr/Seniors beslutat att bidra med halva anmälningsavgiften till de medlemmar som genomför en tävling Vi får se om vi kan hitta på något liknande kommande år.

7.      När vi tittar ut över gul hål 9 så tänds hoppet om att vi nästa år ska kunna ta hela gula slingan i vår verksamhet. Vi får försöka stödja Danne med det frivilligarbete som kan nyttjas för att få igång den till kommande år. Vi är många som tycker den är den finaste och roligaste slingan. Den har stökat till resultaten för Eclectic också i år.

8.      Antalet onsdagsrundor har i år varit 14 planerade till antalet plus den kommande avslutningen. Vi har faktiskt genomfört de flesta, dock har några ställts in på grund av ”blöta”. Vi kom inte riktigt upp i fjolårets siffra men det är i alla fall närmare 650 personer som rör sig på banan under säsongen, plus de dryga 50-tal som anmält sig till avslutningen. Årets vinnare kommer att presenteras på höstmötet.

9.      Vi avlutar säsongen med en 2-manna bästboll som spelas den 27 sept. med kanonstart.

10.  Vi har även i år genomfört en Eclecticserie på två slingor eftersom den gula inte varit igång. Det har stökat till det högst märkbart när det ska räknas på två i st.f. tre slingor. Lasse har här gjort ett gediget arbete för att få ett så rättvist resultat som möjligt.

11.  Matchspelet är genomfört enligt gällande ordning så gott det ha kunnat. Det verkar som om årets matcher spelats mer efter de tidsmarginaler som gällt. Resultaten av ovanstående tävlingar kommer att finnas på anslagstavlan.

12.  Vi behöver stärka frivilliginsatserna för att få en väl fungerande bana som vi kan vara stolta över och ha ett roligt verkande spel och slippa spelavgifterna till kanske oöverkomliga priser.

Vi får sammanfattningsvis se tillbaka på en hyfsat bra golfsäsong och att Danne får fortsätt arbeta på en bana som kan bli en av dom bättre i norr om dom påbörjade aktiviteterna får möjlighet att fortsätta. Det kräver också en insats från alla medlemmar.

Styrelsen i Herr/Seniorkommittén får tacka för den gångna säsongen och önska medlemmarna fin säsong kommande år.

E.U.

Ulf Andrén
Ordf. Herr/Seniorkommittén

Årets seniorgolfare 2023

Som avslutning utdelades det prestigefyllda priset Årets SeniorGolfare. Ett vandringspris för den som genomfört ett antal rundor av hög kvalitet. Det krävs att man ligger på den översta delen av prislistan på minst 7 rundor under sommaren.

Priset som 2023 års Seniorgolfare tillföll Sven-Olov Melander som för andra gången får emotta detta prestigefyllda pris.